11 VYZKOUŠENÝCH FINT PROTI TRÉMĚ

Rudnu a flekatím. Dejte mi někdo pryč ty ruce, děsně mi překážejí! Taky mi přeskakuje hlas, zním jako mutant! Proč právě já musím mít tak příšernou trému, když se podívám okolo, nikdo neprožívá takový běs!

  

Tak tohle si nenechte namluvit. Útok paniky zná každý, kdo si už někdy někde stoupl před posluchače. Znají ho moderátoři, herci, učitelé, politici i kazatelé. Úplně každý – a nenechte si namluvit, že je někdo proti trémě imunní. Jenom se možná projevuje jinak než u vás.

Jsem introvert a děsně trpím

Introverti drží trému hodně v sobě, často jim ztuhne obličej, někdy i záda a hrudník. Kvůli tomu se jim špatně dýchá a obtížně mluví.

4 tipy pro introverty:

  1. rozdýchat se před vystoupením;
  2. rozmluvit se pomocí řečových rozmlouvadel (máma má málo máku, pštros s pštrosicí, nemelem, nemelem, strč prst skrz krk…);
  3. pořádně se napít něčeho teplého (čaj je jistota);
  4. uvolnit svaly krátkou rozcvičkou (nemusíte běhat 10 pater, stačí se párkrát ohnout přes židli a snažit se dosáhnout prsty na zem – protáhne vás to od pasu nahoru).

Jsem extrovert a s trémou vyběhnu

Extroverti jdou s trémou ven – mluví o ní, dávají ji najevo mimicky, prudce se pohybují – „těkají“ z místa na místo.

3 tipy pro extroverty:

  1. před vystoupením si chvíli sednout „do klidu“;
  2. soustředit se na dech;
  3. uvědomit si sebe sama, zkoncentrovat energii do jednoho zdroje (představte si energii v podobě teplé zlaté světelné kuličky a pomyslně ji umístěte do místa dva prsty nad pupíkem – tady se stres koncentruje, svaly se stáhnou do křeče. Když tohle místo zahřejete, rozpustíte svalovou křeč, uvolníte se).

Tréma je otravná, ale naštěstí netrvá dlouho.

4 doporučení pro všechny (ať jste In nebo Ex):

  • vezměte si něco do ruky (desky, ukazovátko, přepínač prezentace…) – uklidníte si ruce;
  • mluvte v krátkých větách – líp se dýchá a drží myšlenka;
  • pijte (tedy pokud mluvíte déle než 3 minuty, do tří minut to zvládnete bez napití) – potřebujete svlažit hrdlo a taky je to krásná pauza, kdy nemusíte mluvit;
  • přiznejte trému – lidi mají většinou radost, že v tom nelítají oni, tak na vás budou hledět s porozuměním 😊.

Mimochodem – zajímá vás, co zabírá proti rudnutí?

Nic.

Tedy, abych nelhala, ono je to takhle: rudneme, protože si nemůžeme pomoct, je to vegetativní reakce organismu. Zmírňuje ji jenom vystavování se situacím, které rudnutí způsobily – jednoduše opakovaný trénink.

Dobrá zpráva je, že se postupně rudnutí zbavíte. Ale trvá to.

A můžete mi to věřit, já jsem rudla od hlavy až …dolů. Dneska mi už nejde zrudnout, i když jsou situace, které si o to přímo říkají.

Tak trpělivost, ono to zmizí!

A jestli vás téma zajímá víc, stáhněte si bezplatně e-book Jak zvládnout prezentaci na výbornou.

 

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.